Vorige week ben ik begonnen met een serie van zes preken over Paulus en zijn reizen. Waar begin je dan? Bij zijn bekering en roeping, Handelingen 9. Toen ik dat gedeelte nog eens goed tot me door liet dringen, realiseerde ik me: "Hier komt de eerste Syriëganger uit de geschiedenis tot geloof." Want de fanatieke Saulus is op reis naar Damascus, om daar de groeiende christelijke gemeenschap (nog steeds uitsluitend bestaande uit Joodse christenen!) een kopje kleiner te maken. Tot een hemelse licht aan Saulus verschijnt....

We weten niet hoeveel er voor Saulus gebeden is, maar het kan toch niet anders, dan dat de eerste christenen het woord van Jezus serieus genomen hebben: 'bid voor wie jou vervolgen'. En dat er veel voor hem gebeden is...

Wat een hoop voor jihadisten in Syrië en Irak vandaag!
Wat een hoop voor strijders van Boko Haram in Nigeria!
Wat een hoop voor een dictator als Kim Jong-Un in Noord Korea!
Wat een hoop voor je collega of buurman die niks van het evangelie wil weten!

Daarom laat ik tijdens de kerkdienst over de bekering van Saulus een stuk van een filmpje zien over een Hezbollah-strijder uit Iran die 18 jaar geleden tot geloof is gekomen. Hij komt in de gevangenis terecht en leest daar de Koran. Dan wordt hij plotseling overmand door een boze geest. Hij roept de hemel om hulp en hoort een stem dat hij Jezus moet aanroepen. Dat doet hij, hij wordt bevrijd, maar dan begint de twijfel. Na twee weken vasten en bidden krijgt hij geen antwoord van Allah. Want Jezus Christus verschijnt in zijn cel…. Indrukwekkend! Hoopgevend!

Tijdens de eerste kerkdienst merkte ik dat er wissels omgingen bij een aantal kerkgangers: je kunt dus voor jihadisten bidden. Wie weet wat God dan geeft!

Bid voor je vijanden...
Bid voor vervolgde christenen ....

Wie het filmpje over die bekeerde Hezbollah-strijder wil zien, kan een email sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
En mail me ook als je complete prekenserie (zes stuks) over Paulus wilt ontvangen.


Dit is de opzet van de prekenserie:

Preek 1: (Hand. 9:1-19) - Saulus, de eerste Syriëganger, de eerste jihadist op weg naar Damascus. Hoe een vervolger een volgeling kan worden. Ook nu kan dat gebeuren en gebeurt dat: dat een jihadist tot geloof kan komen en een hemels licht ziet.

Preek 2: (Hand. 12:24-13:3 en 18:1-11) - Een gezonde gemeente is een zendende gemeente, een missionaire gemeente. De gemeente in Antiochië zendt Saulus en Barnabas uit. Het staat er in een paar verzen, maar deze uitzending heeft verstrekkende gevolgen. Op zijn latere zendingsreizen blijkt Paulus ook self-supporting te zijn. Hij is tentenmaker. Wat is missionaire gemeente-zijn in onze tijd?

Preek 3: (Hand. 15:36-41 en Gal. 2:11-14) – Ook in die vroege gemeente van Christus is lang niet alles koek en ei. Paulus en Barnabas krijgen ruzie over Johannes Marcus en later krijgt Paulus het aan de stok met Petrus, een conflict waar opnieuw Barnabas een rol in speelt. Conflicten: welke conflictstijlen zijn er? Hoe ga je met conflicten om, en wat heeft God daarmee te maken? Kunnen conflicten ook kansen zijn om te groeien, om door te rijpen?

Preek 4: (Hand. 16:1-15) – Paulus kiest niet bepaald de makkelijkste reisroute: dwars door het ruige bergland van Galatië. De weg van de meeste weerstand kiezen ….Maar dan is er ook vrucht: eenmaal in Macedonië (de eerste keer dat Paulus in Europa het evangelie verkondigt!) komt Lydia tot geloof; zij en haar huisgenoten worden gedoopt.

Preek 5: (Hand. 16:16-40) – Paulus en Silas in de gevangenis van Filippi. Maar ook daar is het Woord van God  niet geboeid. Integendeel, het Woord blijft ons mensen boeien.

Preek 6: (Hand. 17:15-34) – Paulus bij de Atheners die vooral teerden op hun roemrijke verleden: kunst, filosofie, hun goden. Paulus die geen verleden verkondigt maar toekomst!

Jan Minderhoud